Petra om Petra
Den här artikeln skrev jag för
tidskriften Bang för några år sedan (4/2004) på temat "Den feministiska
utvecklingsresan". Kanske är texten lite väl lång, men den beskriver
väl varför jag har engagerat mig i olika frågor.
I den här versionen har jag gjort några språkliga ändringar.
Varför
rymde inte feminismen mer än så?
Familjen skulle säkert kunna ge många tidiga exempel på feministiska tendenser
hos mig, även om de kanske skulle säga att det handlar om en aldrig sinande
envishet ärvd av mormor. Min första egna feministiska reflektion skedde på
högstadiet.
Det kan ha varit i åttan och klassen väntade på att bli insläppt i
mattesalen. Jag betraktade hur de andra eleverna pratade med varandra. Särskilt
tittade jag på hur killarna pratade med tjejerna. Det var väldigt annorlunda än
när de talade sinsemellan. Hur de såg på tjejerna var uppenbart. Det var ovanifrån,
inte jämsides. Tjejerna svarade med att kvittra och förminska sig. Under ett
intensivt ögonblick tänkte jag att om jag ville bli tagen på allvar av killar
kunde jag inte spela det spel jag just bevittnade. Jag måste göra något annat.
Jag måste bli könsneutral, relatera till dem på samma sätt som de relaterade
till varandra. Rakt och direkt. Utan krusiduller.
Nu var detta
inte ett helt lätt projekt. För detta var Kiruna och det var sent 1970-tal.
Girl power, feminism och mediala kvinnliga förebilder fanns inte mycket av. Men
jag bestämde mig för att inte nippertippa och kastade symboliskt sminket.
Kanske var det ingen större katastrof rent estetiskt, tidsperioden är ju knappast
känd för måttfull makeup. Men det var svårt. Ett utanförskap som alltid funnits
där blev än tydligare.
Problemen med mamma, mitt flörtande med punken och
avsaknaden av framgång på den heterosexuella arenan (att jag kunde vara
homosexuell tänkte jag inte på) hade gjort sitt till, men nu var jag inte ens
riktig tjej. Räddningen - både den känslomässiga och sociala - kom via en
flygbiljett till USA och ett års boende hos en radikal faster med förflutet i
blackpowerrörelsen. Dessutom med lesbiska väninnor. Att återvända till Kiruna
var sedan inte att tänka på. Jag bosatte mig hos far i Stockholm där
innerstadsgymnasiets experimentella blockläsning gav tillfälle att utforska
feminismens ABC. Arbeten om häxor, Luthers kvinnosyn och skolans jämställdhetsplan,
som redan då bestod av flera tunga luntor, avlöste varandra.
Det fanns dock vissa motsägelser. Eller snarare, allt
kom inte på en gång. Med pojkvännen, som hade långt lockigt hår och klänningar
à la en tidig Thomas Di Leva, hade jag laddade diskussioner. Han menade att
kvinnohus behövdes och jag kontrade med att slagna kvinnor väl bara kunde lämna
relationen. Det tog också ett tag innan jag uppvärderade kvinnlig vänskap. Det
blev den alternativa rörelsens praxis som fick mig att se hur genomgripande
kvinnors sociala underläge var. Ja, och Marilyn Frenchs bok Kvinnorummet.
Mitt första politiska tillhåll i Stockholm i början av 1980-talet
var det anarkistiska bokcaféet Svarta Månen på södermalm. Bokcaféet låg
insprängt i en lokal där flera andra alternativa grupper höll till. Här
ordnades möten, konstutställningar, poesi- och musikkvällar. Man tryckte
pamfletter och gjorde radioprogram. Jag gjorde korta neddykningar i
icke-våldsrörelsen och som trummis i punk- och tjejband, men med varierande
resultat. När Svarta Månen bildade boende- och arbetskollektiv flyttade vi till
ett kollektivhus i Fruängen, ömsint kallad "den sociala livmodern" av
det initiativtagande kooperativet Communidad del Sur.
Jag kan inte skryta med någon djupare teoretisk förståelse
av ideologin jag bekände mig till, men jag läste min Emma Goldman och Peter
Krapotkin, arrangerade anarkistiska landsmöten och åkte på internationella
anarkistkonferenser i Venedig. Men jag störde mig på mansdominansen och de
djupa blickarna som sänktes i alkoholhaltiga flaskor. Vad var detta för alternativ?
Dessutom hade jag ju läst Marilyn French och det gick inte längre att riktigt
befinna sig i världen på samma sätt. Att titta på tv en kväll kunde framkalla
raserianfall: män och män så långt ögat nådde. Spelade de inte ishockey så
läste de nyheter eller var huvudpersoner i filmer. Tyvärr fanns inte mycket
feministisk aktivism som lockade. Varken Kvinnor för fred eller den mer
våldsamma antiporr-rörelsen var min grej och 8:e mars demonstrationerna var
bedrövligt besökta. Däremot fanns kurser i feministiskt självförsvar på
Kvinnohuset. Och här fanns både aktion och styrka - riktig kvinnlig
"voima". Säkert spelade även den höga flatfaktorn bland både ledare
och utövare roll i dragningskraften.
Snäva normer
Emellanåt tyckte jag att normerna var besynnerligt på Kvinnohuset
och dess systerställe, kursgården Kvinnohöjden i Dalarna. Som god feminist fick
man inte ha vilka åsikter som helst och man skulle iaktta vissa
uppförandekoder. Man fick till exempel inte ta för mycket plats eller vara en
ledargestalt, något som blev svårt när det var dags att leda uppvärmningen i
självförsvarsgruppen, eller än värre, när jag började leda egna självförsvarsgrupper.
Som lesbisk var det också svårt. Man fick inte vara för feminin och inte för
maskulin. När jag fattade att det var butchiga kvinnor jag fann attraktiva,
fattade jag också att hålla tyst om det, så när jag några år senare skrev en
hyllningsartikel i tidningen Bang om butch och femme ("Butch/femme - olikhet
inte ojämlikhet", Bang 2/1992) såg jag till att göra det under pseudonym.
Detta visade sig efterhand vara ett smart drag. Repliken som de dåvarande
väninnorna på Kvinnobokhandeln skrev var minst sagt besk.
Normerna föreskrev också att man inte fick ha vilken
typ av sex som helst. Detta gav mig och första flickvännen huvudbry. Jämsides
och ömsesidigt utanförsmek verkade gå an, men inte mycket annat. Men vi läste
amerikanska feministböcker om lesbiskt sex och den modiga flickvännen höll i
mitten av 1980-talet vad som kan ha varit de första "moderna"
sexkurserna för lesbiska i Sverige. Det var inte populärt. Åsynen av en dildo
var tillräckligt skäl för de mest radikala lesbiska feminister att bryta samman
och lämna lokalen under högljudda anklagelser om att detta var att
återtraumatisera våldtäktsutsatta.
Det gick ändå någotsånär bra att ignorera
konstigheterna de första åren. Efter en lång resa till Kina höll inte bara självförsvarsundervisning,
karateträning, kollektivet och flickvännen mig fullt sysselsatt. Jag studerade
också socialantropologi och kinesiska. Framtiden föreställde jag mig som
forskare i frågor som rörde makt, kön och sexualitet. Men 1988 blev så mamma
mördad av den misshandlande man hon brutit upp ifrån, och livet liksom vändes upp
och ned och stannade till på samma gång. Jag visste inte vad jag skulle göra.
Att lära sig fler kinesiska tecken den hösten gick bara inte. Livet var allt
för suddigt och gjorde allt för ont. Så när jag fick fler och fler uppdrag som
självförsvarsinstruktör bestämde jag mig för att lägga studierna på hyllan.
Trots att min intellektuella förmåga avstannat efter
mordet höll jag högt tempo. Jag fick mängder med uppdrag i självförsvar, till
stor del tack vare ledarna inom kvinnojoursrörelsen som jag hade tät kontakt
med. Jag höll kurser, framträdde i medier, startade kampsportsklubb,
arrangerade internationella träningsläger, utbildade nya instruktörer och skrev
bok både om självförsvar och om mamma. Att jag orkade med denna febrila
aktivitet samtidigt som jag bar på den bedövande sorgen är att förundras över.
Men det var i alla fall genom detta som jag kom i kontakt med den
radikalfeminism jag de senaste åren ägnat mig åt att analysera och kritisera.
Brytningen
med radikalfeminismen
Att inte jag och radikalfeministerna från Roks,
Kvinnofronten och Folkaktionen mot pornografi skulle dra jämt, kunde man kanske
räknat ut. Vi kom från diametralt olika socialistiska rörelser, den frihetligt
anarkistiska respektive den mer auktoritära marxistiska. Och kanske borde jag
anat oråd när Ebon Kram, som var ordförande för Roks, hjälpte mig att flytta
och klev rakt på ett klädskåp och spegeln sprack i tusen bitar. Efter några få
års ömsesidig beundran skar det sig i vilket fall fullständigt mellan mig och
ledarna inom dessa organisationer. Till viss del låg missförstånd och
personliga konflikter och livsinställningar bakom brytningen, men så här i
efterhand tror jag att det framförallt handlade om de grundläggande ideologiska
skillnaderna.
Vid det laget, i mitten av 1990-talet, hade jag gjort
mina år på terapisofforna och sorgen efter mamma hade börjat släppa. Jag hade
plockat upp sminkpennorna igen, pratade öppet om min kärlek till lesbiskhetens
butch och femme och var inte lika svartvitt övertygad om vad som var
"rätt" och "fel" i livet. Att undervisa män i självförsvar
på arbetsplatser hade jag inte heller några problem med. Även de kunde utsättas
för våld och behövde hjälp. Men så hade jag börjat ifrågasätta den
radikalfeministiska förklaringsmodellen till mäns våld och makt. Detta gjorde
mig impopulär.
Efter att länge tvärsäkert sagt att mäns våld berodde
på att de som grupp hade makt över kvinnor, liksom att all porr och
prostitution var kvinnoförakt, började jag tvivla. Det verkade inte riktigt stämma.
Åtminstone inte i ljuset av den kunskap jag hade fått de senaste åren. Jag hade
kommit i kontakt med lesbisk partnermisshandel och jag visste att det fanns
homoporr och -prostitution. Att även kvinnor utsatte sina barn för sexuella övergrepp
visste jag genom de självförsvarskurser jag höll för Stödcentrum mot incest.
Därför, när sorgen efter mamma börjat sjunka undan ville jag diskutera de här
frågorna. Jag skrev därför ytterligare en artikel i Bang ("Sant
fria?" 2/1996). Denna gång i mitt eget namn och denna gång med ödesdigra
konsekvenser.
I artikeln ställde jag några frågor. Jag undrade hur
det kom det sig att vi aldrig talade om den samkönade partnermisshandeln utan
bara om den heterosexuella. Varför inte sexsäljares röster hördes när
prostitution diskuterades - för de om några borde väl veta vad det var och vad
som skulle göras åt den? Och så undrade jag varför det blev ett sånt himla liv
när kvinnor utmanade sexuella normer, som att använda porr, ha
"sexiga" underkläder eller ägna sig åt S/M.
Jag skrev inte vad jag själv ansåg i dessa frågor,
helt enkelt för att jag inte visste det själv. Jag ville bara få svar på vad jag
uppfattade som problem med den radikalfeministiska teorin, eller åtminstone
påbörja en diskussion med andra feminister. Men de frågor jag ställt var inte
välkomna. Efter artikeln blev jag persona non grata. Fantasifulla rykten
spreds, brev och massutskick gick ut där andra feminister uppmanades att ta
avstånd från mig - vilket de flesta också gjorde. Förutom att det var tufft på
ett personligt plan fick det mig än mer nyfiken. Jag ställde ju bara några
frågor hur kunde de väcka så ont blod? Vad var det som rördes upp? Varför rymde
inte feminismen och systerskapet mer än så? Fanns det kanhända något i vår
västerländska kultur som bidrog till den starka reaktionen jag bevittnade?
Reaktionerna fick mig också att fundera kring
feministisk solidaritet och våra egna könsnormer. Det var inte bara mig man
behandlade på det här sättet, även andra som ifrågasatt radikalfeminismens truismer
hade råkat illa ut. Jag undrade också var solidariteten fanns med våldsutsatta
kvinnor i samkönade relationer, eller män som utsattes för våld på
arbetsplatser eller i relationer. Eller varför startades inte en våg av
feministiska protester när en kvinna uteslöts ur Kvinnohuset bara för att hon
var transsexuell? Under nästan 20 års tid hade hon varit med och skapat denna
feministiska oas.
Det var också tydligt att butchiga kvinnor inte
stod högt i kurs. Mina flickvänner behandlades med misstänksamhet och en gammal
räv i den lesbiska rörelsen berättade hur hon under en vistelse på Kvinnohöjden
ombetts ändra sitt utseende. Unga och nyutkomna radikala flator påstod att hon
gav lesbiska dåligt rykte. Varför dessa snäva könsnormer?
Min plan var att trappa ned självförsvaret och
istället skriva en bok om dessa frågor, något jag trodde skulle ta ett år eller
så. Att ändra inriktning låg bra i tiden. Förutom att jag fått knäskador av
kampsporten hade jag börjat känna mig sliten efter de hektiska åren som
instruktör. Jag ville göra något annat. Den intellektuella dovheten efter
mordet på mamma hade också börjat ge med sig. För att testa mina idéer och få
kontakt med andra i Sverige började jag skriva krönikor och artiklar, till en början
för tidningar som QX och Bang, men ganska snart även de stora dagstidningarna.
De första texterna var lite väl sarkastiska. Jag var
arg på vad jag uppfattade som intellektuell oärlighet och selektiv solidaritet.
Men genom att skriva kunde jag formulera egna åsikter, få kontakt med andra som
var kritiska till svensk sexual- och jämställdhetspolitik och bygga upp ett
nytt nätverk. Genom detta nätverk, som snart blev en diskussionslista på
Internet, fick jag ny kunskap och tillgång till andra människors erfarenheter.
Eftersom jag ofta reste utomlands blev jag inspirerad av anglosaxisk feminism,
främst australiensisk och amerikansk, men även rörelser i Taiwan och Italien
inspirerade.
Jag engagerade mig frågor om trans, samkönad
partnermisshandel, pornografi och senare även prostitution. Men snart lämnade
jag de två första frågorna. Det fanns många andra som redan hade kunskap kring
detta och engagerade sig politiskt. Inte heller dröjde jag mig länge vid
pornografin eller den ickenormativa sexualiteten. Dessa frågor var inte så
väsentliga för mig politiskt och även där fanns andra som skrev och
debatterade. Istället fokuserade jag på prostitutionsfrågan. Skälet var enkelt.
När jag intervjuade kvinnor som sålde sex mötte jag en grupp som blev illa
behandlade i och av samhället, som hade mycket att säga, men som varken blev
lyssnade på eller hade medbestämmande i frågor som rörde dem. Det skulle vara
otänkbart att behandla någon annan samhällsgrupp på ett liknande sätt. Jag
ville arbeta för dessa kvinnor och förstå prostitutionsdebatten mer ingående,
trots vad det innebar av att behöva konfrontera egna fördomar och bli
ytterligare ansatt av radikalfeminister – som hade börjat bli en del av det
politiska etablissemanget.
(När jag skrev den här artikeln hade
inte Porr, horor och feminister publicerats ännu, den kom ut två år senare.)
Mina
feministiska visioner
Jag tycker att det är ett privilegium att kunna ägna
sig åt den kritik som jag sysslar med, och det är ett privilegium som är
resultatet av långt framskriden jämställdhet. Hegemonin i svensk
jämställdhetspolitik, liksom behandlingen av avvikare (i ideologi och handling)
av den dominerande kvinnorörelsen, skrämmer mig likafullt. Jag anser inte att detta
är en feministisk praktik vi kan stärkas av, känna tillfredsställelse över
eller som kan föra oss vidare. Istället önskar jag att vi upphörde att utgå
ifrån att det finns ett feministiskt perspektiv, en feministisk tolkning och en
sanning. Analys och åtgärder borde istället vara mångfacetterade och reflektera
de olika verkligheter som kvinnor lever i. För det finns inte en Kvinna. Vi har
olika erfarenheter, bakgrunder, åsikter och behov.
Jag önskar också att vi kunde hantera mer komplexa
förklaringsmodeller och ta andra maktordningar än "könsmakt" i
beaktning och ställa frågor om hur olika förtrycksvektorer samverkar, som
klass, förmåga (till exempel funktionshinder), sexualitet, region, religion,
ålder eller etnicitet. Vi måste också uppmärksamma och betona individers agens
i förtryckande system mer. Att det överhuvudtaget existerar en kvinnorörelse är
bevis nog för att system inte är statiska utan föränderliga och påverkbara. Så,
vilka framgångar har vi haft och varför? Hur kan dessa förstärkas?
Vi får inte heller ignorera subtila och indirekta
maktmekanismer som bidrar till att hålla förfördelade grupper nere. Dessa
styrningsinstrument har stor påverkan men är svårare att komma åt via
lagstiftning och statliga kampanjer. Om vi till exempel uppmärksammade känslor
av icke-berättigande och skam och försökte motarbeta dessa, vad skulle kunna
hända då? Vilka konkreta och känslomässiga konsekvenser är resultatet när
kvinnor överväldigas av skam och genans vid oönskade beröringar och sexuella
kommentarer? Vad hjälper förbättrad sexualbrottslagstiftning, förbud mot
könsord i skolan, föräldraförsäkring eller individuell löneförhandling om
kvinnor ändå inte kan förhandla och sätta gränser? Och hur ska vi kunna vara
förebilder och bli respekterade om vi fortfarande ursäktar oss var gång vi
befinner oss i en talarstol eller på ett möte? Situationen för de unga
kvinnorna i Kiruna idag är bra mycket bättre än när jag var ung, men hur
fungerar interaktionerna på mikronivå och vad kan vi göra åt dem?
Jag önskar också att vi blev mer uppmärksamma på och
misstänksamma mot alla dikotomier som skapar "den andra". Detta inte
bara mellan könen, utan även inom könskategorin kvinna. Förhoppningsvis skulle
vi då få bättre samarbete mellan den normativa "svenska" kvinnan och
hon som befinner sig utanför normen; den "perversa", horan, den
äldre, den fattiga, den icke-svenska och icke-kristna, eller kvinnan med
transerfarenhet. Detta skulle kunna leda till minskad symbolpolitik, eller
politik som gynnar de redan gynnade: som att spraya H&M:s affischer,
kriminalisera sexbranschen och kvotera in redan välbetalda kvinnor i
bolagsstyrelser. Istället
kanske vi i större utsträckning skulle göra direkta aktioner för högre löner
för Kommunals kvinnor, kräva utbetalning av änkepensionerna och uppmärksamma
unga icke-svenska kvinnors utsatthet för mångdubbla förtryck.
Och istället för att ytterligare finjustera
heterosexuella relationer att bli mer jämställda genom kvotering av
föräldraförsäkring, kanske vi först skulle se till att alla kvinnor fick rätt
att ha barn och ingå äktenskap, även homosexuella och sexsäljare. Eller att
kvinnor som kommer till Sverige som andra, tredje eller fjärde hustru fick
behålla sin juridiska och sociala status och inte tvingas registreras som
"kusin" hos myndigheterna. Eller att transsexuella inte tvingas
skilja sig och sterilisera sig för att genomgå könsbyte. Eller att tvåårsregeln
som gör att kvinnor utan svenskt medborgarskap utvisas om de inte varit gifta
tillräckligt länge med sin svenske man avskaffas.
Jag antar att det jag förespråkar skulle kunna kallas
mångfaldsfeminism, mångfald i meningen både "verklighet" och teori.
För att kunna få detta till stånd måste vi bli bekvämare med obekväma frågor.
Men vi måste också börja föra schysstare debatter, upphöra att monopolisera
termer och misstänkliggöra meningsmotståndare. Vi måste föra stringentare
resonemang, sätta in fenomen i sin kulturella och historiska kontext och förmå
att distansera oss från det som socialantropologer kallar för vårt
"moraliska universum". Kanske måste vi också erkänna att de
motsättningar som finns mellan feminister har att göra med mer underliggande
och genomgripande ideologiska skillnader som begreppet "feminism"
mäktar överbrygga.
Den
personliga påverkan
Även om jag ställer mig kritisk till påståendet att
allt personligt är politiskt, tror jag att det personliga påverkar ens
politiska ställningstaganden, och nu när jag börjar närma mig 40 kan jag
lättare se vad som influerat mig. Inte bara har min "resa" som
feminist, som jag just beskrivit, påverkat mina åsikter. Att komma från en
blandad klassbakgrund, tornedalska markägare och västerbottnisk arbetarklass,
följt av familjemedlemmars olika politiska ställningstaganden, har säkert
påverkat min dragning till den frihetliga socialismen. Att komma från delar av
Sverige där man inte bara befinner sig långt borta från makten, utan även
förhåller sig kritisk till den, tror jag också har bidragit till min
misstänksamhet gentemot densamma.
De starka kvinnorna i familjen har säkert gjort
feminismen lockande. Mamma och moster, båda med utbildning, barn, egna hus,
ansåg aldrig att giftermål var en nödvändighet. Farmor fick inte skapa det liv
hon ville, men hon såg till att pengar skänktes till ortens socialdemokratiska
kvinnokrets och inte Cancerfonden när hon dog. Nu vid snart 90 års ålder orkar
inte mormor längre delta i riksbridgeturneringarna och kan inte längre skjuta
första haren i jaktlaget, men hon slår fortfarande familjen i TP och kortspel,
kommer ihåg växtrikets latinska namn från sin tid som lärare och zappar
obehindrat på text-tv mellan aktiekurser och de senaste nyheterna - vilka hon
kommenterar med tydlig liberal slagsida där att vara kvinna aldrig är ett
problem.
Det egna utanförskapet, i form av att inte vara
heterosexuell eller alltid "rätt" slags homosexuell, har nog också
gett ökad känslighet för tvingande och snäva normer. Och slutligen,
besvärligheterna inom familjen, att vara barn till någon som kämpade med
alkoholberoende, kommer nog för evigt att få mig vilja benämna och tala om
orättvisor, konsekvenser till trots.
Eller kanske
är det helt enkelt bara mormors envishet som gått i arv.
Idén till
denna artikel kommer från Josefin Alvunge som driver sajten
www.feminetik.se. Hon bad mig skriva en kort text om hur hon blev
feminst och vad feminism är för henne. Den blev lite längre än
planerat. Tack till Josefin!