Om könsstympning och etnocentrism
Intimkirurgiska ingrepp på kvinnor, som att göra blygdläppar mindre
eller slidan snävare, har ökat. Socialstyrelsen har därför prövat om
detta är i enlighet med lagen mot könsstympning - för enligt den får
inte ingrepp i kvinnors yttre könsorgan göras som saknar medicinska
skäl.
Socialstyrelsens rådgivande nämnd för etiska frågor fann dock
häromveckan att till detta finns varken rättsliga eller etiska hinder.
Ingrepp som dessa är jämförbara med näs- eller bystoperationer.
Vid
en första anblick verkar det hela ganska rimligt. Varför inte få
förminska blygdläppar om näsor får förminskas? Men bakom lag och beslut
finns både kvinnoförakt och ett stort mått etnocentrism - övertygelsen
om den egna kulturens förträfflighet.
För några år sedan
ändrades lagen om förbud mot omskärelse av kvinnor. Ordet omskärelse
ändrades till könsstympning, straffskalan skärptes och förberedelse
samt underlåtenhet att avslöja brott gjordes straffbart. Detta
motiverades inte bara med att ingreppen kan föra med sig grava fysiska
och psykiska problem. Regeringen ansåg också att dessa inte kan anses
vara förenliga med svensk målsättning om kvinnlig frigörelse,
jämställdhet eller kvinnors rätt att bestämma över sig själva.
Könsstympning ansåg man vidare ger uttryck för en kvinnosyn som inte är
acceptabel i det svenska samhället, den är också en begränsning av den
kvinnliga sexualiteten och en rent fysisk förnedring. Könsstympning
menade man inte har någon religiös innebörd, istället är det
"karaktäriserat" av geografiska och kulturella faktorer som ytterst
handlar "om att slå vakt om mannens makt över kvinnan".
Med
kvinnlig könsstympning avses alla typer av åtgärder, alltså allt från
den mest omfattade, den sk faraoniska, där inre blygdläppar och yttre
delar av klitoris tas bort och slidmynningen sys igen med bara en liten
öppning kvar, till de där enbart förhuden runt klitoris tas bort eller
där klitoris prickas symboliskt med vasst föremål och som inte lämnar
några fysiska spår.
Enligt förarbetena till lagen mot
könsstympning får inte någon av dessa ingrepp utföras ens på vuxna
kvinnor som uttryckligen begär det. Detta eftersom regeringen anser att
detta inte kan ske av "någon i verklig mening fri vilja från kvinnans
sida".
Men det är nu tydligen så att förbudet enbart gäller
kvinnor från vissa kulturella och geografiska platser. För de som vill
ändra i könsorganen på svenska heterosexuella kulturella grunder får
fixa och trixa bäst de vill. Att förminska slida och blygdläpparna har
nu fått klartecken av Socialstyrelsen - detta ses som en slags
skönhetsoperation bland andra. Dessutom kan vuxna kvinnor sedan länge
utan hinder gå till första bästa "intimsmycke" ställe och skjuta hur
många ringar genom klitoris eller blygläppar de vill. Men kvinnor från
t ex Afrika får inte göra vad de vill med sina könsorgan.
Om vi
diskuterar de mer fysiskt jämförbara ingreppen (borttagande av förhud
och minskning av blygdläppar, symbolisk prickning av klitoris och
håltagning av densamma) måste flera kritiska frågor ställas. Hur kommer
det sig att dessa ingrepp värderas så olika i svensk lag och praxis?
Varför anses inte västerländskt baserade ingrepp i kvinnlig genitalia
påverka jämställdhet och sexualitet, ge uttryck för en oacceptabel
kvinnosyn, vara fysiskt förnedrande etc? Och hur kommer det sig att man
enbart ifrågasätter huruvida kvinnor från icke-västerländska länder är
kapabla att själva välja vad de vill göra med sina kroppar?
Margareta
Hammarström, ordförande för Svensk förening för obstetrik och
gynekologi (SFOG), är en av de som reagerat mot Socialstyrelsens
beslut. Hon anser att estetisk intimkirurgi inte har något berättigande
eftersom det finns risker för komplikationer och för att det ur
kvinnoperspektiv kan ifrågasättas om kvinnokroppen ska korrigeras på
detta sätt. Föreningen kommer därför att diskutera hur en policy kring
denna typ av underlivskirurgi ska se ut.
Men detta är inte en
fråga som bara berör en viss yrkesgrupp. Den tillhör den större
samhällsdebatten om kön och etnicitet. Diskussionen måste dessutom
utvidgas och ställas i relation till annan intimkirurgi. Manliga
"skönhetsoperationer" måste hamna på agendan tillsammans med de
kvinnliga och ställas i relation till operationer som t ex syftar till
att ge transsexuella "rätt" utseende på könsorgan. Förbudet mot
könsstympning på flickor ska jämföras med sanktionerad omskärelse av
pojkar, liksom de kirurgiska ingrepp på intersexuella barn (de barn som
enligt svensk barnläkarexpertis föds med "oklar könstillhörighet") som
utförs i syfte att skapa "normala" heterosexuella kroppar. För även
dessa ingrepp är starkt karaktäriserat av kultur och geografisk plats
och kan få oönskade konsekvenser. Att bara skärskåda, fördöma och
förbjuda en form av intimkirurgi är fel.
En grundläggande
utgångspunkt måste dock vara att om svensk jämställdhet är att låta
kvinnor själva få bestämma över sig och sina kroppar, så måste alla
kvinnor få göra det. Oavsett "kultur". Svensk jämställdhetspolicy måste
göra upp med sin uppenbara sexism och etnocentrism.
Källor:
Regeringens proposition Kvinnofrid 1997/98:55 "Intimkirurgi strider inte mot lagen" www.dagensmedicin.se 2004-04-15
(Aftonbladet)