De oberörbara
"Hördu Petra, kommer inte den där boken snart?”
Det
är Ingegärd som undrar. Lilian och Christina, sexsäljare som jag också
haft lång och regelbunden kontakt med, verkar inte vara särskilt
förvånade. De är nog luttrade efter 1970-talets kamp, när de
inspirerade av den feministiska och vänsterradikala vågen startade
Sexualpolitisk Front, en förening för sexsäljare.
I de nu gulnande programförklaringarna står att
de ville få bort skamstämpeln kring prostitution, ändra lagarna som
slog mot kvinnorna och stödja varandra. Men de ville också förhindra
nyrekryteringen till prostitutionen och krävde därför kvinnors rätt
till arbete med bra lön, utbyggnad av barnomsorg, förhindring av
utslagning i skola och arbetsliv och ökade resurser till frivilligvård
för alkoholmissbrukare och narkomaner.
Men
det gick ju som det gick med den kampen. Efter att först blivit
utlovade stöd av feminister och vänsteraktivister som Britta Stövling
och Hjördis Levin och prostitutionsforskare med socialistisk
aktionsagenda som Sven-Axel Månsson, blev de brutalt dumpade. De blev
kallade ”strejkbrytare” i kvinnokampen, portade på politiska möten och
attackerade i medier. Kvinnorna var ju inte ”mot” prostitutionen som
sådan.
”Vi var nog inte förberedda varken Lilian eller jag på
detta enorma hat och detta kompakta motstånd som mötte oss”, har
Christina berättat. ”Man skulle tro att vi var farligare än Baader
Meinhof. Det var så fruktansvärt hemskt. Hela samhället verkade komma
på benen som en man liksom. Från polis till politiker till
socialarbetare och till kvinnorörelsen för att hoppa på oss och knäcka
oss.” Spåren efter dusterna finns att läsa i artiklar på Dagens
Nyheters kultursidor och i Pockettidningen R från 1977.
De
kraftfulla reaktionerna fick i vilket fall Christina och de flesta
andra sexsäljare att dra öronen åt sig, medan Lilian fortsatte kämpa.
Under årens lopp åkte hon på internationella konferenser för
sexarbetare och kontaktade journalister som skrev om prostitution. Men
hennes röst och synpunkter kom aldrig med i de färdiga alsterna. När vi
först träffades märkte jag också hur de många årens frustrerade kamp
hade satt sina spår, hon orkade inte längre göra motstånd. Och ännu
värre blev det när sexköpslagen närmade sig.
”Vi
ligger så illa till nu att ingen tar oss på allvar” sade hon en dag
trött över telefon. ”De har sånt makalöst övertag i och med den nya
lagen.” Hon mådde dåligt av den ständiga oron över att grannarna till
henne ateljé skulle fatta misstankar och ange henne. Hon var orolig
över att inte kunna tjäna ihop med tillräckligt med pengar när
kundtillgången på gatan minskade. Hon hade fått svårt att sova, kände
sig deprimerad och håglös.
Det var mina möten med
Lilian, Christina, Ingegärd och många andra kvinnor som sålde sex som
gjorde att jag engagerade mig i prostitutionsfrågan. Jag ilsknade helt
enkelt till. För här mötte jag en marginaliserad grupp kvinnor som
själva försökt förbättra sin situation men som inte fick något som
helst stöd av dem som sade sig vara på de ”svagas” sida. Tvärtom blev
de direkt motarbetade.
Huruvida
jag tyckte att det var något ”bra” eller ”dåligt” att byta sex mot
pengar var oväsentligt. Folk gör så många olika saker sexuellt vilket
för en utomstående kan tyckas vara konstigt, men så länge det som sker,
sker mellan vuxna, samtyckande individer finns inga etiskt hållbara
argument för varken särbehandling eller diskriminering. Folk tjänar ju
också pengar på en oändlig massa saker som vid en närmare eftertanke
kan förefalla oändligt mer omoraliskt än att sälja sex.
Dessutom
sade kvinnorna att de inte hade något emot sin verksamhet och inte tog
skada av det. Eftersom många av dem var över både 50 och 60 år (och
Lilian är nu nästan 70), hade barn, barnbarn och många andra slag
yrkeserfarenheter bakom sig, verkade det lite väl förmätet av mig att
tro att de inte visste vad de höll på med eller hur sexsäljandet
påverkade dem.
Sex var också för många av dem förhållandevis odramatiskt. Karin jämförde med sitt tidigare arbete inom långvården:
Inom
sjukvården är dom utbrända innan dom är 30 år och så går dom hemma som
långtidssjukskrivna. Dom är helt slut. Samma sak gäller många jobb i
dag, men främst inom vården för där får dom så dåligt betalt. Jag säger
att jag hellre drar pick än torkar skit. Punkt slut. Det gör jag
hellre, mycket hellre. Det är renare, det är roligare, det ger mer
pengar och har inga nackdelar. Förutom massmedias syn på det! Så är det
för mig, men så säger nog många andra prostituerade med. Okej, det är
ett väldigt viktigt arbete att torka spottkoppar och borsta löständer,
det är viktigt. Jag har också gjort det i fem år och det kunde också
vara roligt att jobba där. Men de människor som jag arbetar med i dag
är ju inte deprimerade. Det är ju människor som lever och som har lust.
På långvården har dom lust att dö. Det är ju det som är skillnaden. Och
det är ju mer destruktivt att vara där än att jobba med det jag gör nu.
Här är ju livet, här är som att jobba på BB.
Senare, när jag
läste den norska sociologens May-Len Skilbreis arbete om prostitution
förstod jag att sexsäljares mer avslappnade inställning till sex,
liksom motståndet mot att sälja sex, bland annat har med klass att
göra. För den sexualmoral som ligger som en osynlig (om än ihärdigt
förnekad) röd tråd genom det svenska tre decennier långa motståndet mot
porr och prostitution är en medelklassens sexualmoral. Det är
kärleksfull sex som sker i fasta relationer mellan man och kvinna som
är den allra bästa. Vad som anses vara goda och dåliga sexuella
handlingar är också tydligt. De penis-vaginala samlagen är bra, medan
saker som s/m, analerotik och allehanda gruppaktiviteter går bort.
Som
Skilbrei och många andra forskare påpekar är också relationen mellan
arbete, självkänsla och privatliv olika ur olika klassperspektiv. Om
ens egen identitet är nära knutet till arbetet – som det oftare är för
medelklassen – kommer användandet av sex för att uppnå olika mål att
påverka värderingar och privatliv. Att använda sex i arbetet uppfattas
som dåligt eftersom arbetet säger något om vem man är. Men om man inte
tycker att arbetet man utför säger särskilt mycket om ens person får
inte samma situation samma effekt på självkänslan.
Skilbrei
påpekar också att arbetarklasskvinnor är mer sårbara på arbetsmarknaden
och att deras förhoppningar och förväntningar i större grad är
förbundet med konsumentkraft, inte karriär. Legitima arbeten kan också
ses som ett sämre val än prostitution för en del, för på hur många sätt
går det att tjäna mycket pengar för att kunna skapa det liv man vill ha
när ens möjligheter är begränsade?
En annan sak som
ledde till att jag engagerade mig i prostitutionsfrågan var att
sexsäljare inte bara blev motarbetade, de blev också utnyttjade. En
kvinna som jag kallar Anna och som inte alls gillade prostitutionen –
den hade skadat henne både fysiskt och känslomässigt - var glasklar med
vem som utnyttjade dem och varför.
”Massmedia
utnyttjar oss. Kvinnojourerna utnyttjar oss. Politikerna utnyttjar
oss.” sade hon. Men utan att de utnyttjade fick något tillbaka. Hon
fick inte vara en del av samhället och föra fram sina åsikter i
offentligheten. Det enda hon tilläts göra var att säga att hon mådde så
dåligt efter sina femton år på gatan, att hon fått så fantastiskt bra
hjälp av samhället och var så tacksam över att Inger Segelström drivit
fram sexköpslagen. Men hon skulle absolut inte få säga: ”Du, nu, jag är
en prostituerad och jag ska jobba med det här i tio år till. Så jag
tycker faktiskt att jag skulle få registrera mig som en firma. Så jag
åtminstone kan få köpa en kapitalförsäkring.”
När
jag frågade varför det förhöll sig på det sättet spände hon ögonen i
mig och svarade att det berodde på att det var ”fult” att vara
prostituerad i Sverige: ”Man är en svag människa, vi är offer. Det här
är ju den här politiska grejen, att politiker då, eller kvinnojourernas
organisation ROKS, dom kan ju bara föra fram sitt budskap genom att se
till att jag är ett offer.”
Att
se till att bara vissa röster hörs är ett av de mest kraftfulla
maktinstrument som kan användas för att upprätthålla en hegemoni. Om
kritiska röster inte finns i offentligheten kan makthavare upprätthålla
skenet av att det inte finns någon konflikt i en fråga, utan att det
råder konsensus. Genom att bara låta vissa sexsäljare säga vissa saker
går det alltså att få det att verka som att kvinnorna i prostitutionen,
som egentligen far illa av prostitutionspolicyn, stödjer den.
Själv råkade jag illa ut när jag först började ifrågasätta
radikalfeministiska truismer för tio år sedan. Jag skrev en artikel i
tidningen bang där jag undrade varför det aldrig talades om samkönad
partnermisshandel, varför sexsäljare aldrig själva kom till tals och
varför det blev ett sånt himla liv när kvinnor ville utforska delar av
sin sexualitet som inte ansågs politiskt korrekt. Och det blev ett
himla liv. Från att ha varit en uppskattad feminist och
självförsvarsinstruktör blev jag persona non grata.
När
jag sedan började forska och skriva om kommersiell sex blev jag
tillskriven epitet som ”prostitutionsförespråkare” – en mycket
allvarlig anklagelse eftersom den officiella definitionen av
prostitution i Sverige är mäns våld mot kvinnor eller ”betald
våldtäkt”. Vem vill lyssna på en våldtäktsförespråkare? Jag och andra
kritiker ansågs också vara sponsrade av en lömsk sexindustri, vara
”nyliberala” eller ha en dold agenda (vilket framför allt män råkar ut
för – de måste själva vara sexköpare). Allt effektiva sätt att kväsa
kritik och debatt.
Att Christina och Lilian varit så koola
under de tio år det tagit för mig att forska och skriva kanske inte
bara beror på att de vet vilket motstånd alternativa förhållningssätt
till prostitution väcker. De vet ju också hur komplex prostitutionen är
och vilken tid det tar att kliva över de många fördomar och invanda
föreställningar.
Det tog också
tid för mig att förstå vad som låg under anklagelserna, det affekterade
känsloläget, ohållbara argumenten och de paradoxala resonemangen. Och
varför just denna grupp människor inte fick mer hjälp.
Ingegärd,
som undrade om inte min bok var klar snart, anser att kvinnor i
prostitutionen behandlas dåligt av svenska feminister. Hon menar till
och med att om det är några sexsäljare är offer för så är det för
feminister. Det är en maktfråga.
”Bestämma
vill de där feministerna och Segelström och Winberg”, säger Ingegärd.
”De vill bara bestämma i riksdagen över alla prostituerade. Visst vill
de det vet du. De sitter där och vill bestämma. Ha makt. Och sen får
det bli hur galet det vill.” Men varför kan inte kvinnor själva få
välja hur de vill leva?, undrar hon. Kanske verkar det jobbigt eller
konstigt att några vill sälja sex, men de själva vill ju gifta sig och
få barn, vilket inte alls hon vill, men det lägger ju inte hon sig i.
Det
är svårt att acceptera sexuell olikhet, även för kvinnorörelser, vilket
socialantropologen Gayle Rubin påpekade redan i början av 1980-talet i
sin artikel ”Thinking Sex. Notes for a Radical Theory of the Politics
of Sexuality.”. Sexualiteten är också indelat i ett hierarkiskt
värderingsssystem, där sex för pengar hamnar långt nere i botten. Men
det är ännu svårare att acceptera kvinnors sexuella olikhet, särskilt
när den inte är sådär fin och vän och kopplad till kärlek och närhet
som den borde vara.
I förra
numret av Arena (4/06) skrev Ulrika Dahl om horstigmat och uppmanade
till solidaritet mellan de fina och dåliga flickorna. Något som inte är
helt lätt.
Horstigmat är enligt sociologen Gail Pheterson en
social kontrollmekanism som drabbar alla kvinnor och gör dem ständigt
vaksamma på sitt beteende. Kvinnor vet om att de i den ”fallna”
kategorin blir betraktade som paria, utstötta ur den sociala
gemenskapen och utsätts för straff och sanktioner. De flesta kvinnor
försöker därför befinna sig bland de ”goda” och ”ärbara” kvinnorna och
bete sig propert, rätt och riktigt.
Men
om ”vanliga” kvinnor kan råka ut för social bestraffning är det ännu
värre för ”riktiga” horor. För förutom samhällets förakt har de ett
helt juridiskt system mot sig, menar Pheterson. Lagar och förordningar
som stiftas kring prostitution görs förvisso under kvinnoskyddsflagg,
men till syvende och sist är de som drabbas just dessa kvinnor.
Att
kvinnorörelser så ogärna solidariserar sig och arbetar tillsammans med
kvinnor som säljer sex beror dels på att horstigmat förblindar, menar
Pheterson. De som brukar protestera mot diskriminering märker inte att
prostitutionslagar främst drabbar sexsäljare. Men horstigmat ”smittar”
också. Kvinnor måste hålla sig på avstånd från dem som fått horstämpeln
på sig, hon måste se till att inte själv smittas ner. Kvinnorörelsen är
också, liksom alla andra politiska rörelser måna om att vinna
respektabilitet. Därför kan de inte syssla med de fallna kvinnornas
frågor – annat än ta hand om de som vill inlemmas i den ”goda” och
ärbara kvinnokategorin igen, de som tar avstånd från sitt tidigare liv
och leverne.
Det finns också
annat som kan förklara diskrimineringen av sexsäljare och som har att
göra med traditionella föreställningar och sex och kön.
En av de
saker som överraskat mig mest i sexsäljares berättelser var hur ofta de
beskrev sina manliga kunder som sårbara, som mer i behov av en kram och
känslomässig närhet än sex, och att männen kom till dem för att få det
slags sex de skämdes för. Jag började undra om detta var en av
anledningarna till varför sexsäljares röster inte hördes i debatterna.
Vad sexsäljare känner till och ser av män går tvärt emot den gängse
heterosexuella mansbilden – mannen som alltid är i kontroll, är potent
och sexuellt dominant.
I
förrförra numret av Arena (3/06) förde idéhistorikern Susanne Dodillet
fram en mer radikal idé när hon förklarade varför det tyska
miljöpartiet anser att sexsäljare diskrimineras. De menar att
sexsäljare har en intim och desillusionerad inställning till manlig
sexualitet, vilket är något män inte vill ska avslöjas. När sex blir en
ekonomisk process undermineras också den manliga fiktionen om samlaget
som ett framgångsbevis. Så för att undvika att sexsäljare offentligt
sätter den manliga självuppfattningen på spel diskrimineras sexsäljarna
och positioneras som en minoritetsgrupp.
Inte
heller får man bortse från den traditionella överenskommelse kvinnor
tvingats göra med män för att känna sig trygga. Socialantropologen
Carol Vance menar att på grund av att mäns sexualitet uppfattas vara
aggressiv, lättantändlig och okontrollerbar har kvinnor tvingats in i
ett köpslående som får konsekvenser för både det privata livet och den
feministiska politiken. Eftersom kvinnligt begär anses förorsaka
manligt sexuellt våld måste kvinnor inte bara vaka över sina egna
sexuella impulser (och som hon säger hålla kjolarna nere och byxorna
uppe) – de måste också se till att alla offentliga uttryck av sex
stängs ner. Som pornografi. Som ”sexualiseringen av det offentliga
rummet”. Som prostitution. Dessa saker anses ju inte (felaktigt) bara
vara mäns våld mot kvinnor, de anses ju också leda till det.
Men varför är det just i Sverige som motståndet mot prostitution, och
andra former av kommersiell sex för den delen, är så exceptionellt
kompakt? Och varför drivs det framför allt av vänstern? Säkert har det
att göra med hur agendan formulerades och sattes redan under den första
moderna vågens motstånd mot porr och prostitution i mitten av
1970-talet. Då slog aktivister, forskare och sakkunniga i den tidens
prostitutionsutredning fast att prostitution var en mans onani i ett
kvinnosköte och resultatet av både kapitalism och patriarkat.
Majoriteten kom från vänsterrörelsen och de övriga utgjordes framför
allt av kristna grupper. På samma sätt förhåller det sig än i dag och
på parlamentarisk nivå. Det är riksdagsledamöter från vänsterblocket
samt kristdemokrater som motionerar för förbud mot porr och
”sexualisering av det offentliga rummet” och som har varit drivande i
ökad lagstiftning mot prostitution. Säkert har det i sin tur att göra
med vad Channa Bankier definierar som en kamp som finns i alla kulturer
och politiska rörelser – den mellan dionysisk extas, njutningar och
fest å ena sidan, och puritansk ordningsamhet, skötsamhet, nykterhet
och omsorg om folkhälsan å den andra.
Men mest av allt har det nog att göra med svenska självbilder, för policy ”gör” saker på andra nivåer än de instrumentella.
Socialantropologen
Don Kulick menar att det finns flera relaterade och ihållande
självbilder om svenskhet. Dessa är sammanlänkade med hela folkhemsidén
och har utvecklats sedan 1930-talet och stärkts under 1960- och
1970-talen. En av självbilderna är den om moraliskt rättfärdighet.
Neutralitetspolitiken, det starka motståndet mot kriget i Vietnam,
regeringsstödet till Kuba och ANC i Sydafrika gav en hel generation
svenskar en känsla av att vara mer politiskt medvetna, humana och
moralistiska än människor i andra nationer. Men självbilden hamnade i
kris när den svenska ekonomin gick sämre, ”neutraliteten” ifrågasattes
och välfärdssamhället monterades ned. En av Kulicks teser är därför att
sexköpslagen är en respons på Sveriges inträde i EU. Om EU kan ses som
en ”politiskt kropp” vill Sverige gärna vara den kroppens samvete. Med
hjälp av sexköpslagen kan Sverige falla tillbaka på rollen att främja
viss moralisk hållning. Genom att identifiera vissa frågor som
moraliskt entydiga (som prostitution) och genom att ”ta ställning” kan
Sverige porträttera sig som en slags moralisk fyr som andra kan tänkas
vilja följa.
Så en av de saker
som den svenska prostitutionspolicyn ”gör” är att upprätthålla en
nationell identitet. Inställningen kom också fram med all önskvärd
tydlighet när jag träffade Inger Segelström. Jag frågade henne varför
hon trodde att andra länder legaliserade prostitution samtidigt som vi
kriminaliserade den med hjälp av sexköpslagen. ”Men vi har kommit
längre än resten av världen”, svarade hon. Och orsaken till att Sverige
kommit längst berodde på att socialdemokraterna nu var hälften kvinnor
på sina kongresser, så allt de behövt göra med sexköpslagen vara att
utnyttja sin rösträtt och få med ”en schysst man” för att få majoritet
för lagen. ”Därför går vi nu före i Europa och resten av världen”, sade
hon stolt.
För mig, som tog mina första politiska steg
bland anarkisterna på Götgatsbacken i ett Stockholmskt 1980-tal, har
det varit ett självklart politisk och ideologiskt val att lyssna på,
och tro på, kvinnorna i sexbranschen. Att inte omyndigförklara dem,
utan istället lära av dem och ge dem offentligt stöd. Och ställa
ingående frågor om makt. Så när jag de senaste åren vandrat mellan
Timbros lunchmöten och kaffedejter med redaktörer och skribenter på
tidningar som Arena, LO-tidningen och bang har situationen ofta känts
både ensam och surrealistisk. På Timbro har det varit högt i tak och de
funnits en nyfikenhet för mina idéer, medan jag varit mer
ideologiskt-praktiskt besläktad med tänkarna och aktivisterna från
vänsterhåll där jag inte funnit samma öppenhet. När jag befunnit mig i
andra länder och umgåtts med socialdemokratiska politiker har den
svenska situationen tett sig än mer surrealistisk. För dem är facklig
organisering och likaberättigande för alla arbetande kvinnor och män en
självklarhet Läget är ju annorlunda i dag än för tio år sedan. Det är
fler sexsäljare som kommer till tals (om än anonymt) och det är några
fler skribenter, forskare och aktivister som ger andra perspektiv på
prostitution och prostitutionsdebatter. Inte heller råkar jag och andra
ut för samma slags attacker som tidigare. Men jag längtar efter något
mer. För känslan sexsäljare ofta förmedlat är den känsla som uppstår i
vad som brukar kallas den tredje dimensionen av makt, när det gått så
långt att förfördelade personer inte ens försöker göra motstånd – de
tror att det är lönlöst. Den första dimensionen, när en person förmår
en annan att göra något den egentligen inte vill, är på ett sätt
lättare att identifiera och hantera. Liksom den andra dimensionen, när
vissa aktörer utesluts och vissa frågor inte tas upp. Detta går att
påtala och försöka förändra.
Men
vad ska man göra när själva behoven och förståelserna hos förfördelade
grupper och individer påverkats? Indirekta maktprocesser och
psykologiska anpassningar till maktlöshetskänslan gör att en konflikt
inte ens manifesteras, menar maktforskaren Stephen Lukes. Och
anpassningen kommer av att den marginaliserade gruppen är så van vid
ständiga nederlag att de skapat omedvetna reträttmönster, känner
självförakt och likgiltighet inför sin egen situation.
Visst går
det väl som Sanna, en ung före detta sexsäljare, som pluggat både
statsvetenskap, genus och filosofi, uttrycker det. ”Horfeminister,
feministhoror och porrfeminister kan faktiskt mötas – när vi gjort upp
med ett och annat.”
Men då
krävs det något mer av frihetliga, radikala och feministiska tänkare
och aktivister, från såväl liberala som socialistiska falanger. Något
som har att göra med att våga vara obekväm – även i de egna leden och
sammanhangen.
(Arena)